Agrární veletrh Grüne Woche

16. 1. – 25. 2. 2009, Berlín

Obří zemědělský a potravinářský veletrh Grüne Woche (Zelený týden) otevřel své brány v Berlíně. Uprostřed světové hospodářské krize se 74. ročníku tradiční akce účastní 1600 vystavovatelů. Hlavní hostující zemí je letos Nizozemsko. Vystavovatelé z Ruska zabírají největší plochu, úctyhodných 6000 metrů čtverečních.
Veletrh probíhá v 26 halách, a organizátoři počítají s tím, že jej letos navštíví 400.000 lidí, z toho zhruba čtvrtinu mají tvořit odborníci.
Národní česká expozice, kterou organizuje ministerstvo zemědělství, se nachází už tradičně v hale číslo 10.2 na ploše téměř 400 metrů čtverečních. Letos stejně jako v minulých letech tvoří necelou desítku vystavovatelů pivovary a pekárny. Tradičně jsou zastoupeny např. Plzeňský prazdroj a Pivovary Staropramen, u nichž však lze dostat také karlovarskou becherovku či valašskou slivovici. Výrazněji se expozice od předchozích let liší jen tím, že nad výčepními pulty visí vedle české vlajky také vlajka Evropské unie, která upozorňuje na české předsednictví v tomto půlroce.
Čeští potravináři evidentně nevnímají Grüne Woche jako svou prioritu, protože zde jsou jen pekaři a pivovary. České potravinářské firmy nemají do Německa daleko, hledají své vlastní cesty k navázání obchodních kontaktů a nemusí využívat prezentace na veletrhu. Finanční podporu na účast na veletrhu v maximální výši 75.000 korun mohou dostat jen malé firmy do 250 zaměstnanců, a to jen při první účasti. Jsou to pravidla, která stanovila Evropská komise. Pronájem metru čtverečního výstavní plochy v Berlíně činí 5 000 až 6 000 korun.
V potravinářství je letošní ročník výstavy zaměřen na čerstvé produkty, ryby, maso a mléčné výrobky. Výstava pokrývá také sektor komerčního a ekologického zemědělství, lesnictví a krajinných úprav, ale i témata jako jsou obnovitelné zdroje nebo šlechtění dobytka a jeho reprodukce.
Grüne Woche se poprvé konala v roce 1926. Po 2. světové válce byla výstava pojímána jako výkladní skříň západního Německa a západního tržního hospodářství. Dodnes vystavovatelé veletrh vnímají jako prestižní záležitost a příležitost k setkání nejvyšších představitelů agrárního sektoru nejen z Evropy.
Veletrh Grüne Woche je vždy na počátku roku pokládán za důležitý test nálad v agrární branži. Letošní diskuse bude pravděpodobně zaměřena na nynější hospodářskou krizi, její dopad na zemědělce a zemědělskou politiku Evropské unie.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *