EK nastavuje pravidla znevýhodňující nové členy

Potravináři již dva roky marně usilují o podporu pro marketing na trzích mimo EU.

Od roku 2007 komise zavedla u některých dotací jako výlučné příjemce malé a střední podniky. V Bruselu chtějí omezit možnost podporovat propagaci potravin z veřejných zdrojů, což by se dotklo značky domácích kvalitních potravin Klasa.
Směřování některých dotací z evropských fondů pouze malým a středním podnikům je podle komory pro ČR vzhledem ke struktuře potravinářství znevýhodňující. To, co považují za malé a střední podniky, jsou u nás malé podniky. Vedle velikostního limitu je velkým problémem i požadavek nezávislosti příjemce podpory. V tuzemsku je totiž řada potravinářských výrobců po privatizaci součástí holdingových struktur. Firmy, kterých se týkají nové podmínky na evropské peníze nemají nárok, nebo jen v omezené výši. Z evropských fondů je přitom pro potravináře v příštích letech určeno celkově více peněz.
Případné omezení možnosti podporovat z veřejných zdrojů propagaci potravin je neopodstatněné a neoprávněné. Schodek českého zahraničního obchodu s potravinami se prohlubuje a výrobci věří, že pomoci může právě propagace a Klasa, o níž povědomí díky státem placené reklamě roste (propagaci v televizi, na billboardech aj. chtějí z konkurenčních důvodů v Bruselu zakázat). Zásah Bruselu by se týkal všech zemí EU. Staré členské státy ale už do agrárního marketingu investovaly mnohonásobně větší sumy než nové a mají zavedený systém, navíc mnohdy již samofinancovaný z příspěvků výrobců, takže by se jich omezení tolik nedotklo. Propagace značky Klasa je právě v počáteční fázi a peníze potřebuje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *