Nežádoucí léková interakce

Kolchicin byl po staletí používán k terapii akutní dny. V současnosti je schválen pro terapii familiární středomořské horečky ke snížení rizika rozvoje systémové amyloidózy. Podobná strategie byla doporučena i u familiární horečky šarpejů, která má podobné příznaky jako středomořská horečka a je také rizikovým faktorem vzniku systémové amyloidózy.

 

Práce popisuje případ šarpeje (2,5 roku, kastrovaný samec, hmotnost 21,5 kg) s anamnézou epizod horečky, apatie a kulhání trvající po dva roky. Předpokládanou diagnózou byla familiární horečka šarpejů, nicméně pes na tento syndrom nikdy nebyl léčen. Diagnostický postup zahrnoval hematologické a biochemické vyšetření krve, vyšetření moči, koncentraci celkového tyroxinu a vyšetření na šest sérovarů Leptospira spp. Hematologické vyšetření odhalilo normální počet erytrocytů s mikrocytózou. Ostatní výsledky byly v normě.

O deset měsíců později byl prezentován s onemocněním povrchu kůže charakterizovaným papulopustulární vyrážkou s alopecií rozšiřující se na kraniální část hrudníku. Léze byly interpretovány jako pyodermie pravděpodobně komplikovaná dermatomykózou. Při tomto vyšetření nebyla zjištěna horečka (rektální teplota 37,9 °C) a nebylo popisováno ani kulhání. Byla zahájena terapie pomocí cefpodoximu (9 mg/kg PO 1xdenně) a ketokonazolu (4,7 mg/kg PO 2x denně) na dobu 30 dní.

Kolchicin ovlivňuje funkci mnoha typů buněk, a tak může způsobit multiorgánové poškození, nejzranitelnější jsou místa s vysokým obratem buněk (gastrointestinální trakt, kostní dřeň). Vedlejší účinky kolchicinu jednoznačně odpovídají dávce, v tomto případě se však objevily i při podávání nízkých dávek. Současné podávání ketokonazolu ovlivnilo cesty metabolismu kolchicinu, a tak přispělo k vyššímu riziku toxicity kolchicinu. Není známo antidotum pro otravu kolchicinem, takže je nezbytné rozpoznání nežádoucích lékových interakcí a následné snížení dávky kolchicinu nebo ukončení jeho podávání. Vyšší riziko toxicity bylo popsáno u lidí s poškozením jater nebo ledvin. Optimálním postupem v případě otravy kolchicinem je okamžité přerušení podávání léku, dekontaminace gastrointestinálního traktu, opakované podání aktivního uhlí a podpůrná péče cílená na konkrétní poškození jednotlivých orgánů a orgánových systémů.*

 

MCALISTER, A., CENTER, S. A., BENDER, H., MCDONOUGH, S. P. Adverse interactions between colchicine and ketoconazole in a Chinese Shar Pei. J Am Anim Hosp Assoc 2014;50:417-423. 

 Z anglického originálu přeložila MVDr. Simona Králová-Kovaříková

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *