Obchodní řetězce Makro a Tesco nabízí klamavě označené výrobky

Jedná se o sýr Eidam a klamavě označené máslo z Belgie.

Velkoobchodní řetězec Makro Cash & Carry ČR má podle Českomoravského svazu mlékárenského (ČMSM) v současnosti v nabídce pod privátní značkou ARO výrobek polské provenience, který je klamavě označen jako sýr Eidam se 30 procenty tuku v sušině. Podle laboratorní expertizy vzorků nebyl při výrobě potraviny vůbec použit mléčný tuk. Takový výrobek není závadný, ale nesmí být označen jako sýr, ani jako mléčný produkt. Jinak jde o klamání spotřebitele. Při výrobě byla podle něj dražší surovina nahrazena jinou podstatně levnější a dotyčný eidam je v Makru k mání v akci za 79,9 koruny za kilogram, zatímco cena tohoto sýra se běžně pohybuje nad 100 korunami za kg. Mlékárenský svaz hodlá případ předat Státní zemědělské a potravinářské inspekci.
Domácí spotřeba sýrů a tvarohů roste a loni dosáhla 16,6 kilogramu na osobu a rok. Na růstu spotřeby se ale v posledních letech podílí především zvyšující se dovoz. Loni představoval 57.000 tun sýrů a tvarohů z celkové spotřeby 166.000 tun. Mlékaři nechtějí bránit volnému trhu, nelíbí se jim ale, že se na trhu v poslední době objevuje stále víc náhražek označovaných jako mléčné výrobky.
Objevují se i výrobky, jejichž deklarované parametry neodpovídají skutečnosti. Například Tesco prodávalo máslo z Belgie označené jako čerstvé, ačkoli parametry tomu neodpovídaly. Aby mohlo být máslo označeno jako čerstvé, nesmí být doba jeho použitelnosti delší než 20 dnů ode dne výroby. U daného výrobku se však tato doba pohybovala až v rozmezí měsíců a máslo bylo podle všeho mrazírensky skladováno. Řetězec uvedl, že šlo o chybu dodavatele.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *