Vejce od slepic z klecí by mohla za pět let zmizet z obchodů

Někteří obchodníci i velké obchodní řetězce se zavázali, že do pěti let zcela přestanou prodávat vejce od slepic chovaných ve stísněných podmínkách.

S úplným zákazem sice počítá i evropská směrnice z roku 1999, ale její osud není zatím stále jasný. Příslib stažení vajec od slepic z klecí již některým společnostem vynesl evropskou cenu „Dobré vejce“, kterou uděluje mezinárodní organizace pro ochranu zvířat CIWF. Ani jedna společnost sice není česká, ale například rakouská skupina REWE Group, jež byla také oceněna, v ČR provozuje 240 supermarketů Billa a diskontních prodejen Penny Market a podle svých zástupců nabízí v některých svých obchodech pouze vejce od slepic z volných výběhů.
Mezi dalšími nositeli nové ceny je i britská pobočka rychlého občerstvení McDonald’s či kavárenský řetězec Starbucks a řetězec Sainsbury’s. Nejen ve Velké Británii se navyšuje podíl „bio“ vajec na prodejních pultech, kde dosahuje až třetiny ze všech konzumovaných vajec, ale roste i v celé Evropské unii. Ve volném výběhu se chová stále více slepic. Zatímco v roce 1990 to byla jen tři procenta slepic, nyní je to asi 12 procent. Zhruba 300 milionů zvířat však stále musí přežívat v těsných klecích.
Podmínky pro chov slepic sice výrazně zpřísňuje směrnice z roku 1999, která počítá s úplným zákazem chovu v tradičních klecích od roku 2012. Její osud však není příliš jasný, protože některé členské státy požadují její změnu či na odložení platnosti zákazu, proti čemuž se bouří aktivisté.
Zákaz by se dotkl i ČR a nebyla by to první změna v chovu slepic. Jedna z prvních změn proběhla při vstupu země do Evropské unie v roce 2004 a slepicím přinesla větší a komfortnější klece.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *