21.07.2020 | 08:07

Liška obecná (Vulpes vulpes) jako potenciální zdroj helmintóz pro psy

BanďouchováH. Liška obecná (Vulpes vulpes) jako potenciální zdroj helmintóz pro psy. Veterinářství 2020;70(7):436-438.

Liška obecná (Vulpes vulpes) se v současnosti šíří do okrajových částí evropských měst. Následkem toho může docházet k přenosu celé řady chorob z lišky na psa a naopak. V případě helmintóz se jedná zejména o Echinococcus multilocularis, Toxocara canis, Ancylostoma caninum, Uncinaria stenocephala, ale také Capillaria aerophila a Angiostrongylus vasorum nebo dříve v našich zeměpisných šířkách exotické Spirocerca lupi a Thelazia callipaeda. Vzhledem k zoonotickému potenciálu a/nebo závažnosti infekce pro psy je třeba dbát na prevenci a v diferenciální diagnostice zvážit i méně obvyklé parazitózy.

The red fox (Vulpes vulpes) is currently spreading to the suburbs of European cities. As a result, variety of diseases can be transmitted from the fox to the dog and vice versa. In the case of helminthiasis, these are mainly Echinococcus multilocularis, Toxocara canis, Ancylostoma caninum, Uncinaria stenocephala but also Capillaria aerophila and Angiostrongylus vasorum, or earlier in our latitudes exotic Spirocerca lupi and Thelazia callipaeda. Due to the zoonotic potential and/or severity of these infections in dogs, prevention should be considered and even the rarer ones included in the list of differential diagnoses.*