Výrazné rozdíly jsou mezi jednotlivými druhy mléčných výrobků i mezi jednotlivými řetězci.
Výzkum pro agrární komoru zpracovala Vysoká škola evropských a regionálních studií v Českých Budějovicích. Mezi produkty vedou pomazánková másla, kterých je na pultech těchto obchodů z české provenience v průměru přes 95 procent, a kysané mléčné výrobky, jejichž zastoupení představuje také více než 90 procent. Těsně pod 90 procent se dostal podíl domácího mléka, podmáslí, syrovátkových a zahuštěných produktů. Mezi 80 a 90 % se pohybuje podíl českého másla, smetany a tvarohů. Nižší zastoupení na pultech vykazují domácí jogurty, a to 73,4 %. U sýrů je to něco přes 60 %. Zhruba poloviční zastoupení mají sušené mléčné produkty českého původu. Více jsou zastoupeny tuzemské výrobky s kratší dobou trvanlivosti, produkty s delší trvanlivostí se častěji dovážejí. Nejvíce zahraničních mléčných výrobků na pultech řetězců pochází podle průzkumu z Německa, potom ze Slovenska, Polska a Rakouska.
Nejvyšší podíly domácích mléčných produktů z celkové nabídky vykazují podle průzkumu obchodní řetězce Albert (80,7 %), Delvita (78,3) a Kaufland (77,9 procenta). Také v ostatních řetězcích byly české výrobky zastoupeny více než 70 %. Výjimku tvoří Lidl, kde podíl českých produktů představoval jen 47%.
Průzkumem mezi spotřebiteli bylo zjištěno, že vztah k výrobkům domácí provenience zaznamenal v posledních letech výrazný posun.
Zatímco v roce 1991 preferovalo zahraniční potraviny z hlediska všeobecné kvality 44,1 % spotřebitelů a domácí výrobky jen 5 %, v roce 2003 to už bylo 26 % respondentů. Zahraniční produkty byly přitom oblíbenější pouze u pěti procent spotřebitelů. Preference českých potravin na úrovni kolem 25 procent stagnuje. Stoupá však podíl potravin, které neovlivňuje při nákupu potravin země původu. Loni to bylo 74 procent dotázaných. České produkty upřednostňovalo 24 procent respondentů a zahraniční zboží dvě procenta.
Data pro výzkum byla zjištěna v řetězcích Terno, Kaufland, Interspar, Delvita, Billa, Albert, Lidl, Tesco Stores, Globus a Penny market. Průzkum nezahrnoval výrobky privátních značek řetězců. V lednu chce agrární komora pokračovat dalším průzkumem zaměřeným na červené maso.