26.11.2022 | 02:11

Škrábání koček na nežádoucíchmístech

Kovaříková S. Škrábání koček na nežádoucích místech. Veterinářství 2022;72 (11):657-660.

Škrábání je normální a instinktivní chování koček. Je považováno za problém, pokud kočka škrábe a poškozuje povrchy (např. nábytek nebo koberce), které jsou pro majitele důležité. To může mít negativní vliv na vazbu mezi člověkem a zvířetem a dopad na welfare koček. Velmi důležité je proaktivní vzdělávání majitelů koček, které provádí veterinární tým. Majitelé by si měli být vědomi faktu, že škrábání je normální a že škrábání na nevhodných místech může mít různé příčiny. Účinný management je založen na poskytnutí míst vhodných ke škrábání v dostatečném počtu a na pro kočku přijatelných
místech. Pomoci může také feromonoterapie.

Scratching is a normal and instinctive feline behaviour. It is considered to be a problem when it is performed on, and causes damage to surfaces valued by the owner, such as household furniture and carpets. This can a negative impact on human-animal bond and cat´s welfare. Important is proactive education of the owners by the veterinary team. Owners should aware that scratching is normal feline behaviour and scratching in undesirable locations may have various causes. Effective management is based on providing appropriate scratching posts in adequate numbers and locations. Pheromone therapy may help.*