18.05.2007 | 08:05

Aktuální problematika antikoagulačních rodenticidů u malých zvířat

D. DVOŘÁKOVÁ
Fakulta veterinární hygieny a ekologie Veterinární a farmaceutické univerzity Brno
Veterinářství 2006;56:674-680

Dvořáková D. Aktuální problematika antikoagulačních rodenticidů u malých zvířat. Veterinářství 2006;56:674-680.
K otravám antikoagulačními rodenticidy u psů a koček dochází nejčastěji náhodným pozřením nástrahy nebo ze zlého úmyslu. V současnosti jsou prodávány rodenticidní přípravky, které obsahují warfarin, brodifacoum, bromadiolon a difethialon, v různých formách a pod různými názvy. Článek popisuje riziko otravy, toxikokinetiku, mechanismus účinku, klinické příznaky, diagnostiku, diferenciální diagnostiku, patologický nález, průkaz antikoagulačních rodenticidů analytickými metodami a terapii.

Dvořáková D. Actual problems of anticoagulant rodenticides in small animals. Veterinářství 2006;56:674-680.
Dogs and cats are most often inadvertently and occasionally maliciously exposed to anticoagulant rodenticides baits. The anticoagulant rodenticedes including warfarin, brodifacoum, bromadiolone and difethialone are today marketed under various formulations and trade names. This article describes risk of poisoning, toxicokinetics, mechanism of action, clinical symptoms, diagnostics, pathologic lesions, detection of anticoagulant rodenticides by analytic methods and treatment.