26.03.2019 | 09:03

Babezióza koček: guidelines pro prevenci a management

V různých oblastech světa (jižní Afrika, Súdán, Zimbabwe, Indie, Thajsko, Brazílie, Francie, Polsko a Německo) byly u domácích koček detekovány některé druhy babesií. Většina zpráv pochází z jižní Afriky, a to zejména z pobřežních oblastí.

Tam (podobně jako v jiných částech Afriky) je infekce způsobena primárně Babesia felis, což je malá babesie, která způsobuje těžkou anémii a ikterus. Další malé babesie domácích koček (např. B. cati nacházená primárně v Indii jsou méně patogenní. Malou babesií je i B. leo, která je geneticky příbuzná B. felis, je běžná u lvů v jižní Africe a Svazijsku, ale objevuje se i u domácích koček v této oblasti. Malá babesie byla detekována i v krevních nátěrech koček v Brazílii, ale tam nebyl konkrétní druh identifikován.

V Evropě se sporadicky objevují případy domácích koček infikovaných psími babesiemi. Jednalo se např. o B. canis canis ve Španělsku a Portugalsku, B. microti-like v Portugalsku a B.canis-like v Polsku. V Izraeli byla zjištěna B. canis presentii, v Thajsku B. canis vogeli. U divokých kočkovitých šelem byly popsány také velké druhy babesií, jako je B. herpailuri a B. pantherae. Experimentálně mohou být přeneseny na domácí kočky, ale jejich infekčnost a patogenita zůstává v přirozených podmínkách neznámá. V nedávné době byly objeveny i nové druhy (např. B. venatorum), v ledvinách kočky z Hongkongu pak B. hongkongensis. Míra genetické diverzity naznačuje, že nový poddruh se může vyvinout snadno.*

HARTMANN, K., ADDIE, D., BELÁK, S., et al. Babesios in cats: ABCD guidelines on prevention and management. J Feline Med Surg 2013;15:643-646.

Podrobnější informace najdete v březnovém čísle časopisu Veterinářství.