24.05.2007 | 07:05

Bezpečné a kvalitní potraviny, téma dnešních dní

SVS ČR upozorňuje, že zejména v teplých dnech vzrůstá riziko zdravotních problémů vyvolané potravinami.

Nebezpečí hrozí především při neodborném skladování nebo uchovávání potravin a případná rizika pro člověka je potřeba posuzovat ve dvou rovinách:
- z hlediska bezproblémové výroby potravin, kde hraje v případě potravin živočišného původu velkou roli Státní veterinární správa ČR. Státní veterinární dozor funguje během celého procesu výroby potravin od narození selete nebo snesení vejce až do doby, než se hotový výrobek dostane do tržní sítě. Patří sem také veterinární kontroly dovozu včetně kontroly výrobků obchodovaných v rámci intrakomunitárního trhu
- z hlediska nakládání s potravinami při jejich přípravě jak profesionální tak při domácí kuchyňské přípravě. I v této oblasti působí Státní veterinární správa ČR, a sice nepřímo při různých příležitostech (školeních a přednáškách i formou vyjádření pro tisk). Státní veterinární správa klade důraz na správné nakládání s potravinami, hygienu, na dodržování teplotního řetězce, na podmínky skladování a také na dokonalé tepelné „opracování“, tj. provaření, propečení nebo prosmažení.
SVS ČR souhlasí s názorem Potravinářské komory a to s tím, že kvalita potravin souvisí s jejich bezpečností. Čím jsou potraviny kvalitnější, tím jsou nejen hodnotnější, ale nesou i menší zdravotní rizika.
Státní veterinární správa – státní veterinární dozor – usiluje nejen o zdravotně nezávadné, ale i kvalitní potraviny.