18.06.2008 | 08:06

České chovy prasat mají podprůměrný výskyt salmonely

V EU se salmonelou každé desáté poražené prase, zatímco v ČR u každého sedmnáctého

Čeští chovatelé prasat mají mnohem menší problémy se salmonelou než jejich kolegové v řadě zemí Evropské unie. Zatímco v EU je salmonela zjištěna v průměru u každého desátého poraženého prasete, tak v ČR toto nebezpečné onemocnění veterináři podle statistických údajů odhalí až u každého sedmnáctého vepře určeného na jatka. Ze zprávy EFSA - Evropského úřadu pro bezpečnost potravin vyplývá, že podíl zjištěných salmonel u porážených prasat v 25 zemích EU v letech 2006 až 2007 se pohyboval v rozmezí od 0 do 29 %. Např. v Dánsku byla zjištěna salmonela v 7,7 % vzorků, ve Francii dokonce v 18 % vzorků, v České republice však jen v 5,8 %. Samozřejmě - stále je co zlepšovat. Výsledky šetření však svědčí o dobré kvalitě tuzemských chovů. Čeští veterináři věnují salmonele velkou pozornost, protože je jednou z nejčastějších příčin onemocnění lidí z potravin. V roce 2006 bylo zjištěno 160.649 případů onemocnění, což je přibližně 35 osob na každých 100.000 obyvatel. Salmonely způsobují u lidí infekce různé intenzity. Určité riziko hrozí spotřebitelům při nedostatečné tepelné úpravě masa, jak vepřového, tak i tzv. křížovou kontaminací s jinými potravinami. Riziku onemocnění lze zabránit dostatečnou tepelnou úpravou masa a dodržováním hygienických podmínek v kuchyni, jak v domácnostech, tak ve veřejném stravování.