Americký list The New York Times napsal, že skupina ochránců zvířat Lidé pro etické zacházení se zvířaty (Peta), zahájila v pondělí globální bojkot KFC. Smyslem celé akce je dosáhnout zlepšení života i smrti pro 700 milionů kuřat, každoročně zpracovaných v řetězci restaurací této společnosti rychlého občerstvení.
Nejedná se o první kampaň Peta za zlepšení životních podmínek kuřat z velkochovů - už se jí podařilo získat ústupky od společností McDonald's, Burger King a Wendy's. Hlavním cílem je přimět společnost, aby změnila způsoby, jakými jsou kuřata chována ve velkých farmách ve Spojených státech i po celém světě, a mezi návrhy, jež se Peta snaží prosadit, je zlepšení kvality krmiv u nosnic či uspávání kuřat plynem před zabitím. Tento pokus je první, který se snaží získat podporu pro své akce po celém světě.
Peta navíc doufá, že se jí podaří naskočit na vlnu rostoucí kritiky veřejnosti vůči pokrmům nabízeným ve fast-foodech a připojit k ní znepokojení nad špatnými životními podmínkami zvířat. Namísto snahy o pomalé a postupné změny ale Peta chce, aby restaurace prosadily okamžité zlepšení tím, že odmítnou kupovat kuřata chovaná a zabitá za nyní běžných podmínek. Změny, o které Peta usiluje - víc prostoru pro kuřata, zlepšení nákladních aut, která je vozí na jatka - by zvýšilo cenu chovu. Navíc jsou drůbežáři přesvědčeni, že je chování Peta pokrytecké - na jedné straně se snaží prosadit nová pravidla pro chov drůbeže a nadruhé vyzývá, aby se lidé dali na vegetariánství. "Cílem Peta není zlepšit péči o zvířata, ale vyhladit používání potravy ze zvířecích zdrojů," říká mluvčí americké Národní kuřecí rady.
Oficiální činitelé společnosti KFC odmítli žádost o rozhovor a nehodlají na obvinění skupiny Peta reagovat. Namísto toho vydali písemné prohlášení, v němž uvádějí: „KFC se cítí zavázána lidským zacházením s kuřaty, a proto požaduje od všech dodavatelů, aby dodržovali pravidla, jež vytvořila ve spolupráci s předními odborníky ze své rady pro péči o zvířata."
Ian Duncan, odborník na péči o zvířata a drůbež z kanadské University of Guelph, ovšem tvrdí, že Peta může mít pravdu. "Dělám výzkum týkající se podmínek chovu drůbeže od roku 1965 a ke změnám dochází jen velmi, velmi pomalu," říká. "Peta je velmi extrémní a přehání, ale možná právě to je to, co je třeba," dodává. "Býval jsem rozhodně v opozici proti nim, ale musím přiznat, že se jim daří lecčeho dosáhnout."
S tím ovšem nesouhlasí ani KFC, ani drůbežářský průmysl, podle nějž jsou současná opatření a pravidla chovu dostatečná.
Tato strategie proti jiným řetězcům rychlého občerstvení zabrala. Po jedenáctiměsíční kampani souhlasil například McDonald's, že bude nakupovat jen vejce z farem, kde poskytují nosnicím dostatek vody, víc prostoru a čerstvý vzduch. Slíbil také, že bude trvat na tom, aby jatka zabíjená zvířata nejprve omráčila.
Zdroj: ČTK