12.03.2018 | 11:03

Hodnocení účinnosti sarolaneru v prevenci babeziózy

Psi jsou celosvětově vystaveni různým patogenům přenášeným klíšťaty. Jedním z nejvýznamnějších je piroplazmóza/babesióza způsobená parazitem Babesia canis.

Klinické příznaky babeziózy mohou kolísat od mírných a přechodných až po závažné onemocnění v důsledku výrazné hemolýzy. Mezi klinické nálezy patří anorexie, bledé sliznice, ikterus, horečka a splenomegalie. Babesióza je diagnostikována pomocí mikroskopie, nepřímé imunofluorescence, PCR nebo kombinací těchto metod. Parazit B. canis je přenášen zejména dospělými klíšťaty Dermacentor reticulatus, které je druhým nejčastějším klíštětem po Ixodes ricinus ve střední Evropě. Ačkoli se jeho výskyt mění v závislosti na lokálních podmínkách prostředí, distribuce se rozšiřuje směrem severním. Nedávné zprávy ukazují, že D. reticulatus je široce rozšířen ve Walesu a jihovýchodní Anglii. K rozšiřování klíšťat nepřispívá pouze cestování se zvířaty, ale také klimatické změny. Dále bylo zjištěno, že celková aktivita klíšťat a výskyt D. reticulatus v zimních měsících se zvyšuje v Belgii, Švýcarsku, Polsku, Německu, Slovinsku, Maďarsku a na Slovensku.

V souvislosti s expanzí svého vektora dochází k častějším nálezům B. canis v nově endemických oblastech, např. ve Spojeném království nebo Nizozemsku. Prevalence babeziózy je vysoká v regionech, kde se klíště objevuje běžně. Rozšíření D. reticulatus a časté nálezy B. canis tak vedou v těchto oblastech k doporučení dodržovat opatření proti klíšťatům po celý rok. Existuje několik způsobů, jak eliminovat D. reticulatus a omezit přenos B. canis. Cílem této studie tak bylo zhodnotit účinnost jedné dávky sarolaneru (Simparica®, Zoetis) v minimální doporučované dávce 2 mg/kg v prevenci přenosu B. canis.*

GEURDEN, T., SIX, R., BECSKEI, C., et al. Evaluation of the efficacy of sarolaner in the prevention of babesiosis in dogs. Parasite & Vectors 2017;10:415.

Podrobnější informace najdete v březnovém čísle časopisu Veterinářství.