17.01.2007 | 08:01

Katarální horečka ovcí v Dolním Sasku

V roce 2006 byla nákaza hlášena v Holandsku, Belgii, Francii a Německu.

V naší republice nebyla zatím tato nákaza zjištěna, ale s ohledem na poslední nahlášené ohnisko v sousedním Německu, v Dolním Sasku (tj. blíže moři) dne 9. ledna, je na místě být ve střehu.
Letošní zatím stále teplá zima vyvádí z míry pozorovatele živočichů – včely se proletují, myši projevují nežádoucí aktivitu a bohužel jsou i nadále aktivní tiplíci (Culicoides imicola), kteří přenáší bluetongue – katarální horečku ovcí. V zimě za normálních podmínek aktivita tiplíků klesá, ale mráz doposud tiplíkům neuškodil. Populace tiplíků se v nížinných a teplých oblastech drží v okruhu několika kilometrů,.ale poryvy větrů je mohou zanést až do vzdáleností kolem sta kilometrů.
Bluetongue postihuje především ovce a ostatní skot, není příčinou hromadných úhynů. U ovcí se hovoří asi o více než třech procentech, u ostatního skotu asi o procento méně. Onemocnění způsobuje nižší přírůstky a sníženou produkci mléka.
Příznaky onemocnění zahrnují horečku, otoky hlavy, očních víček a uší, jsou patrné krváceniny a vředy na sliznicích. Jazyk může být oteklý, překrvený a ve zvláště silných případech cyanotický (bluetongue – modrý jazyk). Otoky se mohou rozšířit i na ostatní části těla, zvláště do podpaží a slabin. Dochází též k degeneraci svalstva. U ovcí se může objevit i vypadávání vlny. Obvyklé jsou krváceniny do rohového pouzdra kopýtek, což je bolestivé a zvířata se kvůli bolesti odmítají pohybovat a uléhají.
Při jakékoli podezřelé změně zdravotního stavu zvířat, by měli chovatelé kontaktovat svého soukromého veterinárního lékaře, popřípadě místně příslušnou krajskou veterinární správu. Pokud je katarální horečka v některém chovu diagnostikována, má chovatel, popřípadě soukromý veterinární lékař, povinnost, jak ukládá veterinární zákon, podat hlášení místně příslušné krajské veterinární správě, která by přijala konkrétní mimořádná opatření a informovala Státní veterinární správu ČR. SVS by pak musela o takovémto zjištění informovat ostatní členské země EU. Mimořádná veterinární opatření by především znamenala vymezení ochranných pásem, zákaz přesunu živých zvířat a zákazu obchodu se živými přežvýkavci. Nešlo by však o radikální likvidaci chovů.

Josef Duben, tisk. mluvčí SVS ČR
Další informace z oblasti Státní veterinární správy lze získat na internetových stránkách SVS ČR: www.svscr.cz.