14.09.2007 | 01:09

Na Nymbursku byla zjištěna tuberkulóza u prasat

Laboratorním vyšetřením bylo prokázáno Mycobacterium tuberculosis.

Od roku 1968, kdy u nás byla zlikvidována tuberkulóza v chovech skotu se s tímto onemocněním nesetkáváme. Ani v chovech prasat se s onemocněním tuberkulózou prakticky nesetkáváme, byl zaznamenán pouze ojedinělý výskyt aviární (ptačí) formou tuberkulózy.
Nákaza byla zjištěna veterinárním inspektorem na jatkách, kde u dvou z pěti vykrmených prasat byly zaznamenány změny v mízních uzlinách podčelistních. Laboratorní vyšetření prokázalo onemocnění prasat tuberkulózou vyvolané baktérii Mycobacterium tuberculosis, které je typické pro člověka.
Riziko nakažení člověka od prasat touto nákazou je nízké, to však neznamená, že nemusela být přijata patřičná veterinární opatření v chovu. Neprodleně byla provedena tuberkulinace, byly odebrány vzorky, které byly zaslány k laboratornímu vyšetření. Tato vyšetření prokázala přítomnost Mycobacterium tuberculosis u prasnice (matky výše uvedených pěti vykrmených prasat), a proto byla prasnice utracena a neškodně odstraněna.
Výsledky epidemiologického vyšetření, získané ve spolupráci s Krajskou hygienickou stanicí (upozornila ji krajská veterinární správa), naznačují, že s největší pravděpodobností došlo k nakažení prasat „lidskou“ tuberkulózou prostřednictvím člověka. Na základě tohoto případu je na místě apelovat na to, aby chovatelé vyžadovali po personálu potvrzení o zdravotním stavu a v chovech dodržovali zásady biologické bezpečnosti chovu.
Josef Duben, tisk. mluvčí SVS ČR
Další informace z oblasti Státní veterinární správy lze získat na internetových stránkách SVS ČR: www.svscr.cz.