26.09.2007 | 01:09

Ochrana proti patogenům bovinního respiračního komplexu

Prevence bylo dosaženo kombinací dvou vakcín.

Byla studována kompatibilita inaktivované kombinované vakcíny proti bovinnímu respiračnímu syncyciálnímu viru (BRSV), bovinní parainfluenze (P13), Mannheimia hemolytica a živé IBR markerové vakcíny jednou dávkou. Zvlášť byly provedeny také studie, kterými byla prověřena ochrana proti infekci pomocí čelenže BRSV, P13, Mannheimia hemolytica a bovinnímu herpesviru typu 1 (BoHV-1).
Při aplikaci vakcín jednou dávkou byla prokázána ochrana proti BRSV a P13, byla pozorována kratší doba vylučování viru, pozdní nástup infekce, menší počet zvířat vylučujících virus a nižší titr viru. Při současném podávání obou vakcín byla prokázána dobrá ochrana proti čelenži Mh, zmírnění klinických příznaků, menší počet lézí na plicích a pokles hladiny Mh při opětovné izolaci. Byla zjištěna také dobrá ochrana proti čelenži BoHV-1. Klinické příznaky byly mírnější a exkrece čelenže viru byla po vakcinaci redukována. Nebyly pozorovány žádné rozdíly při současném podávání vakcín. Kombinovaná vakcína ani živá IBR markerová vakcína neinterferovaly s účinností různých komponent vakcín. Vakcíny mohou být tedy podávány současně , abychom zabránili infekci důležitými patogeny zahrnutými v komplexu jednoho vakcinačního programu.

Makoschey B., Chanter N., Reddick D. A. Umfassender Schutz gegen allen wichtigenPrimärerreger der Rindergrippe durch die Kombination von zwei Impfstoffen, Praktische Tierarzt 2006;87:819-826.