03.12.2020 | 10:12

Opakované přežvykování a škrábání tlamy u kočky

Glosodynie (Burning Mouth Syndrom, BMS) je stav u lidských pacientů, při kterém cítí zkreslené chutě, suchost v ústech, psychosociální strádání a pálení, brnění a mravenčení sliznice dutiny ústní, zejména na špičce jazyka. Při vyšetření dutiny ústní nejsou patrny žádné abnormality, etiologie není zcela objasněna, jeví se multifaktoriální.

Psychosociální stres může spouštět nebo zhoršovat symptomy, spíše je ale BMS příčinou úzkosti a depresí. Na nemoc neexistuje léčba, běžně se používají neuroaktivní steroidy, hormonální substituční léčba, anxiolytika (clonazepam) a selektivní inhibitory vychytávání serotoninu (fluoxetin) nebo inhibitory zpětného vychytávání serotoninu a noradrenalinu. Kočičí syndrom FOPS může být rovněž vyvolán psychosociálním stresem.

Silná plemenná predispozice byla zjištěna u barmské kočky, v prospektivní studii bylo 85 % postižených tohoto plemene či jeho kříženců. Z dalších plemen se FOPS objevilo u domácí krátkosrsté, siamské, britské krátkosrsté a somálské kočky. Průměrný věk nástupu je sedm let, v dříve zmíněné studii byl nejčastější věk do šesti měsíců, při vyjmutí nedospělých koček pak byla distribuce v rámci věku rovnoměrná.

Při klinickém vyšetření lze zjistit známky automutilace na obličeji, tlamě a/nebo jazyku, 63 % koček mělo nález v dutině ústní (např. erupce permanentních zubů, nemoci zubů, ulcerace), neurologické vyšetření je mezi epizodami většinou normální, ale může se objevit abnormální faciální citlivost nebo tonus čelisti. Předběžná diagnóza je stanovena podle klinických příznaků s identifikovatelnými spouštěči nebo rizikovými faktory a vyloučením jiných možných příčin (komplex psychomotorických záchvatů, cizí těleso v dutině ústní, tumor nebo lymfom obalu trigeminálního nervu, trauma). K vyloučení konkurenčních metabolických či systémových chorob by se mělo provést vyšetření hematologické, biochemické a hladina thyroxinu a dále vyšetření dutiny ústní v sedaci s rtg dentice. Zvažovat lze i MRI, zejména je-li zjištěno abnormální neurologické vyšetření. Je nutné identifikovat a léčit orální choroby, u 50 % pacientů ze studie bylo provedeno ošetření zubů s vymizením klinických příznaků FOPS, přímou souvislost lze ale obtížně prokázat.

Clinician's brief TROXEL, M. Repetitive chewing and pawing at the mouth in a cat. September 2019 https://www.cliniciansbrief.com/

Podrobnější informace této anotace najdete v prosincovém čísle časopisu Veterinářství.*