06.06.2007 | 07:06

Portosystemické anomálie

Rekurentní horečka je často jediný nebo první klinický příznak portosystemických anomálií.

Nejčastější příčiny horečky lze rozdělit do čtyř kategorií: infekce, poruchy imunity, neoplastické a iatrogenní. Recidivující horečka je v praxi malých zvířat častým klinickým nálezem při jakýchkoliv jaterních změnách. V souvislosti s portosystemickými vaskulárními anomáliemi (PSVA) není horečka dosud pokládána za typický symptom. Autoři uvádějí výsledky čtyř sledovaných případů, u nichž byla recidivující horečka jediným dominujícím nebo prvním klinickým symptomem PSVA.
V průběhu osmi let zjistili 23 případů PSVA na klinice malých zvířat (20 psů a tři kočky) na univerzitě v Zurichu. Z nich u čtyř psů různého stáří, plemene a rasy a u jedné kočky byla zjištěna recidivující horečka jako jediný, dominantní nebo první klinický symptom portosystemické vaskulární anomálie. U tří případů byly výkyvy horečky spojeny s letargií. Než byla zvířata přivedena na kliniku, trvaly symptomy již několik týdnů až dva roky.Všechna zvířata vykazovala nevýrazně zvýšené hodnoty žlučových kyselin v séru a referenční hodnoty zátěžového testu. Ultrasonograficky nebo angiograficky byla zjištěna ve třech případech intrahepatická a v jednom extrahepatická obstrukce. Dva psi uhynuli do 24 hodin po ligaci abnormálních cévních struktur. U dalšího psa byly po šesti měsících zjištěny další malé cévní obstrukce.
U kočky byly diagnostikovány arteriovenózní píštěle a četné extrahepatické srůsty. Po excizi levého laterálního a mediálního laloku nejevila kočka po rekonvalescenci klinické příznaky. Příčina recidivujících horeček u pacientů s PSVA je podle autorů pravděpodobně způsobená bakteriemií nebo enterotoxemií vzhledem k tomu, že mnoho portální krve ze střeva kontaktuje Kupferovy hvězdicovité buňky. Autoři doporučují vyloučit diferenciální diagnostikou u zvířat s recidivami horeček neznámé geneze možné portosystemické anomálie.

Wess G., Unterer S., Haller M., Hasler A., Reusch C., Glaus T: Recurrent fever as the only or predominant clinical sign in four dogs and one cat with congenital portosystemic vascular anomalies.
Schweiz Arch Tierheilk 2003;145(8):363-368.