23.02.2009 | 08:02

Prevence a terapie vůči parazitům

V souvislosti s globálním oteplováním, byly i v ČR zaznamenány případy dirofilariázy

Odborná tisková konference, na téma „Sezóna klíšťat, blech, komárů a jiných parazitů se blíží“ pořádaná společností Bayer, proběhla v Praze dne 3. února na Staroměstském náměstí v Praze, v prostorách reprezentativní kavárny Grand cafe Praha. Konferenci uvedl zástupce této společnosti, MVDr. Roman Pícha, a představil přednášející odborníky, prof. MVDr. V. Svobodovou, CSc. (VFU Brno) a MVDr. V. Bartoše (Veterinární klinika ZooVET v Hradci Králové).
Prof. V. Svobodová zdůraznila, že pacienti s kožními problémy parazitárního původu tvoří až jednu třetinu všech dermatologických pacientů. Nejčastější příčinou je zablešení, podle výskytu zaklíštění, demodikóza, svrab psů, dravčíkovitost a ušní svrab. Bylo zjištěno, že zhruba 60 % zablešených koček v České republice je zdrojem nemoci z kočičího škrábnutí. V poslední době, v souvislosti s globálním oteplováním, byly v ČR zaznamenány případy dirofilariázy (Dirofilaria immitis), kterou přenášejí komáři. Infekce způsobující vážné onemocnění srdce a plic se může projevit zduřením kůže, případně drobnými boulemi; nejbolestivější je přítomnost dirofilárie ve spojivce. Prevence invaze spočívá v pravidelné aplikaci přípravků spot-on, které působí na vnější i vnitřní parazity.
Druhý přednášející, MVDr. V. Bartoš, uvedl že s přibývajícím počtem čtyřnohých přátelů se zvyšuje riziko nakažení parazitárních onemocnění přenosných ze zvířete na člověka. Z vnitřních parazitů je nejrozšířenější infekce škrkavkou a tasemnicí. V ČR byl zjištěn výskyt Toxocara canis u zhruba 16 % psů, u psů mladších jednoho roku až 40 %. U feny je larva škrkavky schopna pronikat přes placentu a štěně se rodí s infekcí, larvy se vylučují také mlékem. Výskyt Toxocara cati se pohybuje u koček mezi 18 až 30 %. Vajíčko škrkavky je schopno přežívat ve vnějším prostředí až několik let, jedna dospělá samice parazita vylučuje denně až 200 000 vajíček.
Z pohledu přenosu na člověka je nejrizikovější nakažení tasemnicí Echinococcus granulosus. Nejčastější tasemnicí psa a kočky je Dypilidium caninum. Více než 90 % vajíček a larev blech žije mimo zvíře v okolním prostředí a na zvířeti nacházíme pouze bleší dospělce. Psi a kočky musejí být pravidelně odčervovány, dvojí ochranu, zvířete i prostředí, zajišťují preparáty spot-on. Zajímavá konference byla zakončena odbornou diskusí a bohatým rautem.