25.01.2007 | 08:01

Přicházející mrazy snižují riziko šíření katarální horečky ovcí

Za normálních zim jsou původci onemocnění nákazy mrazem eliminovány.

Bluetongue se šíří po Evropě směrem od západu na východ podél velkých řek a podél vlhčích údolí nebo nížin a na jaře bude riziko přenosu tiplíků (Culicoides imicola) vyšší.
Viz poslední lednový výskyt na sever od našeho území - v přímořském Dolním Sasku. Jistou obranou jsou naše pohraniční horstva, přirozená ochrana, ale zcela na ně spoléhat nelze. Tiplíci se v nížinných a teplých oblastech drží v okruhu několika kilometrů. Ale poryvy větrů je mohou zanést až do vzdáleností kolem sta kilometrů.
Katarální horečka ovcí, neboli bluetongue postihuje především ovce, ale i skot. Nezpůsobuje však hromadné úhyny. U ovcí se hovoří o více než třech procentech, u skotu je to asi o procento méně. Onemocnění způsobuje nižší přírůstky, sníženou produkci mléka, nemluvě o utrpení zvířat.
Chovatelé by měli při jakékoli podezřelé změně zdravotního stavu zvířat uvědomit veterinárního lékaře, popřípadě místně příslušnou krajskou veterinární správu. Jestliže je katarální horečka v některém chovu diagnostikována, musí chovatel, popřípadě soukromý veterinární lékař, podat hlášení místně příslušné krajské veterinární správě. SVS přijme konkrétní mimořádná opatření a informuje Státní veterinární správu ČR. SVS musí o výskytu bluetongue informovat ostatní členské země EU a přijmout mimořádná veterinární opatření: vyhlásit ochranná pásma, zakázat přesun živých zvířat a zakázat obchod se živými přežvýkavci. Chovy by však nebyly likvidovány.
Bezprostřední ohrožení ČR katarální horečkou ovcí není v současné době aktuální, ale kontrola je důležitá.

Josef Duben, tisk. mluvčí SVS ČR
Další informace z oblasti Státní veterinární správy lze získat na internetových stránkách SVS ČR: www.svscr.cz.