13.04.2022 | 12:04

Ł. ADASZEK, R. JANECKI, Ł. MAZUREK, M. CEREGRZYN, J. DOLEŽAL, M. MICHÁLEK Výskyt Babesia canis, Anaplasma phagocytophilum, Borrelia burgdorferi sensu lato a Ehrlichia canis u klíšťat nalezených na kočkách a psech na území České republiky a Slovenska. Occurrence of Babesia canis, Anaplasma phagocytophilum, Borrelia burgdorferi sensu lato and Ehrlichia canis in ticks found on cats and dogs in the Czech Republic and Slovakia. Veterinářství 2022;(72)4:207-212.

SOPUHRN

Cílem této studie bylo posoudit výskyt mikroorganismů Anaplasma phagocytophilum, Borrelia burgdorferi sensu lato, Ehrlichia canis a Babesia canis u klíšťat nalezených na psech a kočkách na území Slovenské a České republiky. Při určování 554 klíšťat nalezených na kůži zvířat bylo 48 identifikováno jako D. reticulatus, 500 jako I. ricinus a šest jako I. hexagonus. Druh jednoho klíštěte nebyl zjištěn. DNA patogenů B. canis, B. burgdorferi s. l.,E. canis a A. phagocytophilum byla zjištěna u 1,8 %, 8,3 %, 0,18 % a 14,8 % klíšťat, v tomto pořadí. Souběžné infekce B. burgdorferi s. l. a A. phagocytophilum byly zjištěny u jedenácti klíšťat I. ricinus. Z těchto výsledků vyplývá, že v České republice a na Slovensku existuje riziko nákazy lidí a zvířat onemocněními přenášenými klíšťaty, což je třeba zohlednit v klinické praxi. Tato studie zejména ukázala, že na území těchto států riziko přenosu patogenu A. phagocytophilum prostřednictvím klíšťat narůstá.*