17.07.2008 | 07:07

Zpráva o stavu BSE v ČR

Od prosince 2007 žádný nový případ

Od počátku letošního roku bylo vyšetřeno 79 509 mozků poraženého a uhynulého skotu. Žádný kus nebyl nemocný. Od počátku roku 2001 na bovinní spongiformní encefalopatii (BSE) bylo vyšetřeno 1 286 166 kusů skotu. Z toho bylo zjištěno 28 nemocných zvířat. Počet zjištěných případů BSE v ČR vzhledem k počtu vyšetření je opravdu malé a vzhledem k tomu, že v posledních letech má počet zjištění setrvale sestupnou tendenci, je Česká republika hodnocena jako země v tomto ohledu „málo riziková“.
Mezinárodní úřad pro nákazy zvířat se sídlem v Paříži (OIE – Organisation mondiale de la santé animale) na základě posouzení účinnosti veterinárního dozoru a na základě četnosti výskytu nemoci, přidělil letos 30. května ČR certifikát, na základě kterého byla ČR zařazena mezi země s kontrolovaným rizikem BSE. Znamená to, že ČR patří stejně jako další členské země EU do skupiny druhé. První skupinu tvoří země, kde BSE nebyla vůbec zjištěna jako je například Austrálie, Argentina, Finsko, Island, Nový Zéland, Norsko, Paraguay, Singapur, Švédsko a Uruguay. Všechny ostatní země (kromě zemí EU a ČR) a první skupiny jsou zařazeny do skupiny, kde riziko reálně existuje, ale je tzv. neurčené.
Jelikož všechny případy onemocnění BSE u nás byly zjištěny u skotu narozeného před rokem 2001 (jediným nejmladším případem je kráva narozená 24. 1. 2001, tzn. před zákazem zkrmování masokostních mouček) zdá se, že nové výskyty u mladších zvířat prakticky nejsou možné.